Spring til indhold

Byggeri og anlæg

Polen er et vigtigt nærmarked i en rivende udvikling. Landets størrelse tilsammen med den centrale beliggenhed skaber en attraktiv position, hvoraf tilstedeværende virksomheder kan vinde på de klare økonomiske fordele. Landet har i de senere år haft stor fokus på optimering af infrastrukturen samt vigtigheden af generel udvidelse og opbygning.

Investeringer i infrastruktur
  • Der er en betydelig efterspørgsel på udvikling og modernisering af den eksisterende infrastruktur i Polen, og EU har derfor afsat betydelige midler til Polens infrastruktur sektor. I transportsektoren (jernbaner, veje, bytransport, luft-og søtransport) er de operationelle programmer for infrastruktur og miljø (2007-2013) de største investeringsprogrammer nogensinde gennemført i Polen med et samlet budget på EUR 19,6 mia., med mere end 250 projekter udført.
  • Desuden er der mange projekter indenfor miljøområdet, som for eksempel spildevand, kloak-og affaldshåndtering. Kommunerne er meget interesseret i at indføre begrebet ”Smart Cities” og er på udkig efter løsninger indenfor dette område, især i forhold til transport, sikkerhed og krisestyring

Privatbolig

  • Markedet for boligbyggeri oplevede den største opbremsning under den internationale finanskrise, men den gradvise økonomiske vækst og tilbagevenden til normale tilstande i realkreditsektoren, resulterede i 2012 i en stigende efterspørgsel i boligsektoren.
  • Byggefirmaer betragter energibyggeri som den mest attraktive sektor de næste to år.

Kommercielt

  • Det polske marked for kontorlokaler er langsomt ved at komme sig, selv om der stadig er meget langt fra rekordåret 2008. Opsvinget kommer som et resultat af lavere husleje og udbud af andre ydelser, der ikke er direkte forbundet til husleje, men det skal yderligere understreges, at en del af opsvinget skyldes genforhandlinger af eksisterende aftaler.

Byggematerialer

  • Traditionelt set er der et stort fokus på prisen på det polske marked for byggematerialer, hvor kunderne er prisfølsomme. Der er dog et øget fokus på andre faktorer såsom kvalitet, energibesparende funktioner og levetidsomkostninger af produkterne.
  • Distributionskanalerne er domineret af de store internationale DIY-kæder Castorama, Praktiker, NOMI, Leroy-Merlin og OBI, som tager markedsandele fra de mindre, traditionelle byggemarkeder og grossister.

Markedsmuligheder for danske virksomheder:

  • Anlægsbyggeri, byggematerialer og underleverandør
  • Ingeniørarbejde – Betydelige muligheder i infrastruktur og miljø konstruktion.
  • Turisme og fritid – udvikling og udvidelse af hoteller, vandland, kongres centre og museer.
  • Strøm – Store investeringer er nødvendige for at opgradere den nuværende El-infrastruktur.
  • Retail – Flere investeringer er forventet.
  • Bæredygtighed – en voksende interesse for bærdygtige aspekter ved konstruktion og design.
  • PPP – PPP partnere er nødvendige for konstruktion af sports- og rekreationsfaciliteter, hospitaler og transport infrastruktur.

Markedsudfordringer

  • Et marked med stærk konkurrence og hvor store internationale spillere allerede er til stede.
  • Procedurerne for offentligt indkøb er stadig en udfordring for udenlandske investorer.

 

"" Eksportrådet i Polen
Telefon: +48 22 565 2929 eller +48 22 565 2946
wawamb@um.dk

Kontakt
For yderligere information om byggeri & anlæg, kontakt venligst:

 
Izabela Iwona Jakobsen
Tel.: +48 22 565 29 20
Email: izajak@um.dk