Spring til indhold

Detail, møbler og mode

38 millioner mennesker og en stigende levestandard gør det meget relevant at se nærmere på det polske marked.

Den polske økonomi voksede med 1,9 % i 2012, og de foreløbige prognoser fra Polens officielle statistikcenter (GUS) viser en 2,0 % vækst i BNP i 2013. I 2012 var den gennemsnitlige månedlige indkomst pr. person i Polen ca. PLN 1.270 (DKK 2.240). Købekraften hos den polske befolkning er derfor stadig lav i forhold til EU-gennemsnittet, men det er i konstant vækst. Derudover er der en stor kløft mellem købekraften hos landdistrikter og byområder.

Det polske detailmarked

  •  I 2012 leverede entreprenører 485.600 m2 moderne butiksareal til markedet (Colliers Internationals rapport 2013). Det nye udbud var domineret af mindre detailforretninger med et udlejningsareal på højst 35.000 m2.
  • I øjeblikket er der 353 shoppingcentre i Polen med kombineret areal på 8,1 millioner m2, ifølge JLLS. Der er næsten 800.000 m2 butiksareal under opførelse.
  • De seneste år har den største vækst i detailhandlen været i medium størrelse virksomheder, især discountkæder, som meldte vækstrater på mere end 10%, og supermarkeder, med mere end 5%.
  • Eksperter anslår, at små butikker ikke vil forsvinde fra markedet, men stadig vil være til stede i bestemte nicher eller vil koncentrere sig indenfor detailkæder såsom franchisenettene arrangeret af grossistselskaber.

Møble- & designmarked

  • Det forventes at den økonomiske afmatning vil underminere udsigterne for privatforbruget i 2013, herunder markedet for boligindretning. Imidlertid forudses en forbedring i 2014, hvor sektoren formentlig vil opleve et opsving for første gang i fire år.
  • I 2012 erklærede 75 % af polakkerne, at de havde købt boligindretningsudstyr (ifølge en undersøgelse foretaget af PMR i december 2012 blandt 250 respondenter)
  • Omkring 33 % af polakkerne foretager sådanne køb i en DIY kædebutikker (i faldende rækkefølge, IKEA, Castorama, OBI, Black Red White og Praktiker er de oftest anvendte kæder blandt polakker).
  • Næsten en tredjedel af polakkerne svarede, at de ville bruge flere penge på boligindretningsudstyr i 2013 end i 2012

Mode- & tekstilmarked

  • I 2012 steg beklædning og fodtøjssalget med mere end 2 %, i henhold til PMR skøn, og som et resultat udgjorde markedsværdien for beklædning og fodtøj næsten PLN 29 mia.
  • De polske virksomheder, LPP og NG2 er blandt de stærkeste spillere på beklædnings- og fodtøjsmarkedet i form af salgsindtægter og butiksantal. Dernæst ses den internationale virksomhed Zara Polska, som tilhører spanske Inditex Group.
  • De væsentligste udfordringer på det polske mode- og tekstilmarked er i høj grad konkurrence, høje omkostninger til leje af erhvervslokaler og det reducerede antal af kunder, som har færre budgetterede penge til tøj og sko.
  • En femtedel af de polske virksomheder ser store vækstmuligheder i den ændrede forbrugeradfærd i forhold til beklædnings- og fodtøjsmarkedet. Den store gruppe af forbrugere er ikke kun opmærksom på prisen, men også stil, snit og mode tendenser vægter højt. 

 

"" Eksportrådet i Polen
Telefon: +48 22 565 2929 eller +48 22 565 2946
wawamb@um.dk

Kontakt
For yderligere information om møbler, tekstil, mode og gaveartikler, kontakt venligst:

 
Marzena Dąbrowska-Olewniczak
Tel.: +48 22 565 29 46
Mobile:  +48 609 019 191
Email: mardab@um.dk