Spring til indhold

Erhvervsfolk om Polen

Her giver danskere fra fem danske virksomheder en beskrivelse af, hvordan det er at drive forretning og bo i Polen. Derudover giver de nogle gode råd med på vejen

Top

De fem virksomheder er:

Carlsberg
DONG
Netto
Nordic Development
Vestas

 

Carlsberg

Kim Rolf Jensen
CFO - Økonomidirektør

Carlsberg logo


Carlsberg Polska
www.carlsbergpolska.pl

Kort beskrivelse af virksomhedens aktiviteter i Polen:
I slutningen af 1990'erne erhvervede Carlsberg en aktiepost i Okocim bryggeriet, som begyndte at producere Carlsberg på licens i 1997.
I 2001 erhvervede Carlsberg ligeledes Bosman, Kasztelan og Piast og omstrukturerede virksomheden. I dag er Carlsberg Polska et 100% ejet selskab i Carlsberg gruppen og har en væsentlig markedsposition som nummer tre på det polske ølmarked – med en markedsandel på ca. 15% af det totale øl-marked, som er et af verdens top 10 øl-markeder.
Carlsberg Polska's portefølje omfatter udover Carlsberg - fire andre nationale mærker - Harnas, der blev lanceret i 2003, Okocim, som blev relanceret i 2009, Kasztelan, som blev introduceret i en "ikke-pasteuriseret" version i 2010 og Karmi. Herudover indeholder porteføljen tre regionale mærker - Piast, Kasztelan og Bosman.
Carlsberg Polska har 3 bryggerier, i henholdsvis Brzesko i den sydlige del, i Szczecin i den nordlige del og i Sierpc i den centrale del af Polen – og beskæftiger ca. 1200 medarbejdere.

Hvordan har I brugt Handelskontoret i Warszawa?
Carlsberg har et rigtigt godt samarbejde med Handelskontoret i Warszawa. Der har f.eks. været planlagt virksomhedsbesøg hos Carlsberg af den polske delegation under miljø topmødet i Danmark – ligesom Handelskontoret har været behjælpelig med at arrangere møder med politikere i Polen – og fungeret som et naturligt bindeled mellem Carlsberg og politikere.

Hvordan er det at bo og drive forretning i Polen?
Carlsberg har drevet forretning i Polen i mere end et årti – og at drive forretning i Polen er ikke så meget anderledes end at drive forretning i andre lande i Europa. Polen har været ramt af recessionen – men ikke så hårdt som mange andre lande. Polen er både spændende og dynamisk og udviklingen går meget stærkt.
Hvad organisation og medarbejdere angår, så er Polen også langt fremme – idet mange generelt har en høj og en god uddannelse. De tager ansvar og er generelt meget professionelle.

Hvordan ser fremtiden ud for firmaet?
Fremtiden ser god og lovende ud for Carlsberg i Polen.
Carlsberg Polska har haft rigtig god vækst i den seneste periode. Vi ser meget frem til de næste par år. Polen og Carlsberg Polska går en rigtig spændende tid i møde.

Mulige gode råd?
Polen har et til tider tungt og bureaukratisk system. Undervurdér ikke behovet for professionel bistand fra advokater og revisorer.
Etablér og vedligehold et godt netværk. Ligesom i andre lande – og ikke mindst i Polen – er værdien og effekten af at have gode forbindelser og et godt netværk særdeles betydningsfuldt.

Til toppen 

 


DONG Energy

Ivan Christiansen
Direktør

DONG Energy Power A/S
www.dongenergy.com

Giv en kort beskrivelse af virksomhedens aktiviteter i Polen.
DONG Energy er en af pionererne inden for udviklingen af vindmølleparker i Polen og har i Polen været aktiv inden for vindkraft de sidste 10 år. Vi ejer og driver tre vindmølleparker i den nordlige del af Polen og har en markant stigende udviklingsportefølje i Polen. Vores tre vindmølleparker ligger i den nordlige del af Polen og flere projekter er under udvikling.

Hvordan har I brugt Handelskontoret i Warszawa?
Vi nyder samarbejdet med Handelskontoret fra den Danske Ambassade i Warszawa. Vi har samarbejdet med energi- og miljøkonsulenter, der er relateret til vores branche. Ambassaden er meget hjælpsom til at forklare virksomhedskultur forskellene mellem Danmark og Polen.
I 2011 var vi en af de vigtigste partnere i Ambassadens Energi Branding Kampagne (Branding Denmark) og vi bidrager til at øge og udvikle viden og forretningen af vedvarende energi i Polen.

Hvordan er det at bo og drive forretning i Polen?
Selvom Polen er så tæt på Danmark, differentierer vi os kulturelt fra hinanden, især hvad angår arbejdsmiljøet på det organisatoriske plan. Det kan være svært for danske erhvervsfolk at samarbejde med polakkerne, hvorfor det er vigtigt, at man kommer til at kende kulturen og den måde, hvorpå samfundet og erhvervslivet fungerer på i Polen.

Hvordan ser fremtiden ud for firmaet?
Vi arbejder i øjeblikket på at udvikle nye projekter, som vil styrke vores position i Polen. Som en del af vores ambitiøse vækststrategi, ønsker vi nu at styrke vores polske hold, og derfor rekrutterer vi nye medarbejdere til vores kontor i Warszawa. Vi ser Polen som et land med store forretningsmuligheder og økonomisk vækst, og vi ønsker at være en del af det.

Mulige gode råd?
Fra vores erfaring kan vi sige, at selv om Polen er et land med store muligheder, er det svært at starte en virksomhed / forretning op. Derfor foreslår vi, at man finder de rigtige kontakter med lokale myndigheder og advokater, som vil være nyttige i den relevante sags beslutningsproces. Systemet er meget mere kompliceret end i Danmark og derfor er hjælp fra dem, der har længere tids erfaring, nødvendigt.

 

 Til toppen

 

Netto

Netto picture  

Kent Fogh Petersen
Administrerende direktør

NETTO Sp. z o.o
www.netto.pl  

Giv en kort beskrivelse af virksomhedens aktiviteter i Polen.
Netto driver detailhandel i over 200 butikker fordelt i den vestlige del af Polen mellem Gdansk og Zakopane. Vi forsyner alle vores butikker gennem 2 lagre, et i Szczecin og et i Wroclaw

Hvordan har I brugt Handelskontoret i Warszawa?
Da vi bor i Szczecin, er det begrænset, hvad vi har gjort brug af handelskontoret. 

Hvordan er det at bo og drive forretning i Polen?
Polen er et spændende land med uendelige mulighed for at gøre forretning. Der er 38 mio. nysgerrige mennesker, som er velinformeret om hvilke mulighed der findes indenfor fødevarer oa. Polen er et fantastisk land at bo i med nogle dejlige mennesker og en enestående natur. 

Hvordan ser fremtiden ud for firmaet? 
Vi kigger pt. efter endnu et lager, og vil herefter udvide vores udviklingsområde. Vi søger lokationer til vores butikker i byer ned til ca. 10.000 indbyggere, så der skulle være plads til et par tusind Netto butikker endnu. Der er nok af muligheder. 

Mulige gode råd?
Søg altid assistance hos advokater og revisorer. Lovgivningen er meget kompleks og der er ingen nemme løsninger. 

Til toppen 

 

Nordic Development

Jon Therkildsen
CEO – Administrerende direktør 

Nordic Development S.A.
 
www.nordicdevelopment.pl 

Giv en kort beskrivelse af virksomhedens aktiviteter i Polen.
Nordic Development opererer som ejendomsudvikler i CEE, med overvejende fokus på Polen. Vi specialiserer os i privatboliger og lejligheder med inspiration fra skandinavisk arkitektur og design. Selskabet har hovedkontor i Warszawa og en projektorganisation i Bydgoszcz – der er Polens 8. største by. I skrivende stund omfatter vores projekter sammenlagt ca. 700 boliger, og vi oplever fortsat solid vækst. Vi har ligeledes kommercielle og specialiserede projekter under udvikling. 

“Nordic Homes” brandet indgår i forretningsmodellen, som repræsenterer vores unikke tilgang til ejendomssalg i Polen.

Hvordan har I brugt Handelskontoret i Warszawa?
Da vi startede tilbage i 2006, var det en afgørende ressource for os, at have et handelskontor, der var indstillet på, at hjælpe og guide os med konkrete problemstillinger og spørgsmål. Men, samarbejdet er fortsat, idet udfordringerne kun er blevet større: I særdeleshed når din forretning angår offentlige myndigheder og politiske instanser, har Ambassadens hjælp vist sig uvurderlig til at bryde is, åbne døre og bistå med sparring under kritiske forhandlinger. Jeg vil beskrive det som en luksus, at have sparring med den danske ambassade, som altid viser arrangement af høj kvalitet og som er oprigtigt målrettet i sin hjælp og støtte. 

Hvordan er det at bo og drive forretning i Polen?
Polen er bestemt anderledes end Danmark, og andre vesteuropæiske lande. Både professionelt og privat. Det er et nyt land, men med traditioner - også tilbage fra kommunisttiden, hvilket til tider giver udfordringer. 

Privat kan du leve lidt længere for din krone og tillade dig mere luksus end du ville derhjemme. Jeg bor i Warszawa og det er en ”ny” metropol på godt og ondt. Byen byder på et væld af oplevelser i verdensklasse; herunder eminente koncerter og parkanlæg af fabelagtig og mangfoldige kvalitet. Landets shopping centre er ofte mere moderne end de bedste vi har i Danmark. Polen giver derudover adgang til både bjerge, enorme indlandssøer og hav: Landet er undervurderet hvad angår dets natur, som er enestående fantastisk. 

Professionelt er kulturen en udfordring: Størrelsen på dit ur og din bil har betydning. Hvis du vil vise styrke, så mød op i dit bedste tøj – men vil du forhandle pris, så mød op i dine slidte overalls. Desværre oplever jeg ofte, at engelsktalende slagtes, så vær hård – 90 % overpris sker – men polakker imødekommer gladeligt forhandling. Titler betyder alt, så hvis du ikke har defineret magt, som fx en CEO, så behandles du herefter. Eksempelvis anses en bestyrelse rimelig højt i Danmark, men i Polsk lov har bestyrelsen ingen operationel indflydelse, og dette skinner igennem. Jeg kan ikke snakke om Polen uden, at nævne ”skrankepaver” og ”bureaukrati”: Ganske vist, viser det en dalende tendens, men det er til stadighed en hæmsko, der kan forhindre eller blokere de bedste hensigter. Meldingen er, at korruption og bestikkelse er på vej væk, og det er korrekt, men den eksisterer stadig! Polakker er et hårdtarbejdende folk og går sjældent hjem før klokken 17. Polakker er individualister, og teamspirit skal derfor indlæres, hvilket kræver kyndig management. Generelt synes flere polakker, at tænke i problemer mere end løsninger – dette karambolerer ofte med den Skandinaviske pragmatiske måde, at arbejde på. Landet har nogle fine skoler, men landet tilbyder også discount uddannelser, så højtuddannede polakker er langt fra lige. Forhandling er en kunst, og en vodka eller to kan betyde succes - dog ser jeg, at kravet til solid due diligence heldigvis er stigende og forekommer mere gængs. 

Polen adskiller sig ved sin størrelse og sin grad af diversificering, hvilket giver enestående forretningsperspektiver og -muligheder, der ganske enkelt ikke findes i Skandinavien. Det er ikke let forretning du kan drive her, men det er god forretning! 

Hvordan ser fremtiden ud for firmaet?
Jeg er ikke enig med meget litteratur, der gerne opgraderer Polen fra et ”emerging market”. I min optik er udviklingen stadig altdominerende og potentialet er uundgåeligt. Polen var velsignet ved at undgå den såkaldte recession i 2009, modsat det øvrige Europa. Det betød, at forretningen fortsatte med beskeden vækst. Min klare fornemmelse er, at markedet er på vej tilbage og vi oplever allerede nu god solid fremgang inden for vores branche og jeg imødeser gladelig de næste år med god fornuft og sund optimisme. 

Mulige gode råd?
• Danske entreprenører begår den typiske fejl, at tro; ”hvis det fungerer i Danmark, så fungerer det også i Polen”. Det er en dyr fejl og mit råd er, at forske grundigt i polsk kultur og polsk lov. Forretningspraksis er væsentlig anderledes og tidsperspektivet undervurderes ofte.
• Arbejder du med en lokal ledelse, så indarbejd et hårdt kontrolsystem, således at kontrollen ikke slippes eller slækkes før der er bevist pålidelig effektivitet.
• Undervurder ALDRIG polsk lov og skatteregler – de er anderledes end de danske, på flere væsentlige punkter: Hyr en dygtig bogholder eller cfo og LYT til deres råd. Skatteloven er i særdeleshed kompliceret og ulogisk og dens magt skal ikke undervurderes.
• Den polske selskabslov findes i en dual language version, køb den og læs den.
• En bogholder i Polen har status og skal behandles med respekt.
• Polen har muligheder, men er bureaukratisk tung og ting tager tid; tilret dine budgetter, så de er realistiske for Polen.
• Det skrevne ord har ultimativ magt og det praktiseres - så brug den ekstra tid det tager, at lave en ordentlig skriftlig aftale.
• Polen er ikke et uland og er på mange måder længere fremme end Danmark, så undervurder ikke det kommercielle billede af fx detailhandel eller internethandel.
• Polen er stor og yderst diversificeret, og mindstelønnen er derved en statistisk løn. Hovedreglen siger, at du skal tillægge omkring 20 % i dine budgetter (afhænger af region). Topledelse i Warszawa lønnes højere end i Danmark.
• Danmark og Skandinavien har godt image, brug det.
• Støtte/samarbejde fra offentlige instanser skal plejes og bruges aktivt.

Til toppen 

 

Vestas

Kenneth F. Kolvits                   
Fhv. Vice President, Salg
                                                  
Vestas-Poland Sp. z o.o.
www.vestas.com 

Giv en kort beskrivelse af virksomhedens aktiviteter i Polen.
Vestas Polska, sælger, installerer og servicerer vindmøller til det grønne marked for elektricitet i Polen. Vestas blev etableret i 2003 og rummer i dag ca. 80 personer. 

Hvordan har I brugt Handelskontoret i Warszawa?
Vestas har deltaget i diverse fremstød sammen med handelskontoret, arrangeret diverse møder med Politikere og medier i Polen og DK, samt deltaget i diverse fremstød mellem DK og Polen. 

Hvordan er det at bo og drive forretning i Polen?
Man skal vende sig til den Polske organisering og strukturering af forretninger (”det ser ofte ikke ud til at være et system, men det virker ofte”). På mange måder er Polakkerne meget lig med Danskere (i forretningsøjemed) man kan stole på hinanden når man indgår en aftale (men man skal naturligvis have en noget detaljeret skriftlig aftale under alle omstændigheder). På det private plan er Polakkerne åbne, imødekommende og afslappet, dog kan der være en stor barriere hvad angår sproget, som grundet to meget forskellige sprogstammer, er meget vanskeligt for begge parter. 

Hvordan ser fremtiden ud for firmaet?
Vestas ser en stor vækst og forventer at vokse i takt med denne. 

Mulige gode råd?
Undersøg grundigt dine partnere og udvælg en troværdig en, som kan hjælpe med etableringen samt det grundlæggende forretningsgrundlag.
Vælg en lokation som er sikret fremtidigt hvad angår logistik, da dette er vanskeligt i Polen.
 
 

Tilbage til toppen

"" Eksportrådet i Polen
Telefon: +48 22 565 2929 eller +48 22 565 2946
wawamb@um.dk