Digital signatur (NemID)
Danske statsborgere bosat i udlandet samt udenlandske statsborgere med dansk rejsedokument gyldigt for tilbagerejse til Danmark kan få udleveret midlertidig adgangskode-brev (tidl. PIN-brev) til digital signatur via de danske udsendte og honorære repræsentationer.
Pr. 1. juli 2010 hedder den digitale signatur ”NemID”. Den nye digitale signatur er udviklet af DanID, efter kontrakt med ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling.
Borgere i udlandet kan bestille NemID på to måder:
- På hjemmesiden nemid.nu og med efterfølgende afhentning af midlertidig adgangskode-brev på en dansk repræsentation (gebyrbetaling PLN 112)
- Under et ferieophold i Danmark ved at gå ind i et af de borgerservicecentre i kommunerne, der tilbyder udlevering af NemID samt i alle skattecentre. Ved personligt fremmøde i et af disse centre kan man således få en straksudstedelse af det midlertidige adgangskode-brev (gebyrfri).
Muligheden for at få et midlertidig adgangskode-brev til NemID under et besøg i Danmark kunne vise sig attraktivt for nogle danskere i udlandet, herunder for danskere med bopæl langt fra en dansk repræsentation. På hjemmesiden nemid.nu er der en liste over de danske skattecentre og borgerservicecentre, hvor man kan bestille digital signatur. Man skal medbringe sit pas som legitimation.
For alle borgere er det bl.a. muligt at få en straksudstedelse på Københavns kommunes borgerservicecenter. Læs mere, herunder om åbningstider, på Københavns kommunes hjemmeside .
Det bemærkes, at NemID og den tidligere digital signatur vil leve side om side i en periode på op til to år. Den tidligere digitale signatur vil fortsat kunne anvendes, indtil den udløber.